1. Energiatehokkuus ja kestävyys – nykypäivän tekniset kilpailuedut
Nykyään näyttävin laite ei enää ole paras. Laitehankintaa ja käytettävyyttä ohjaavat myös muut tekijät: kestävyys, huollettavuus, kierrätettävyys ja energiatehokkuus. Toki diginäytön tulee olla myös visuaalisesti vaikuttava, mutta kestävä kehitys ja ekologisuus on osa kokonaiskuvaa.
Energiatehokkuus on korostunut entisestään sähkön hinnan vaihtelun myötä. Energiankulutusta säätelemällä ja tarkkailemalla päästään suuriin säästöihin vuositasolla sähkön hinnassa ja laitteen kulutuksessa. Haasteena on toistaa parempaa kuvaa vähemmällä virrankäytöllä ja huoltovälillä. Tämä korostuu ulkonäyttöjen yhteydessä, kun laitteiston tuottamaa lämpöä on ohjattava ulospäin. Liikkuvista tuuletinosista on jo siirrytty runkojäähdytteisiin näyttöihin.
2. Ostajan markkinat – miten tavoittaa kohderyhmät?
Alkutuotantopuolella perustuotteiden ja materiaalien kustannukset ovat nyt hieman tasaantumassa, jolloin hintaerot kapenevat, ja markkina pääsee kehittymään ostajan näkökulmasta paremmin. Näyttöpintojen kautta vaikuttaminen tulee siis olemaan entistä kustannustehokkaampaa, kunhan yleisön ja sijoittelun tarpeet tiedostetaan.
Ala on toipunut hyvin pienestä koronapandemian aikaisesta nykäyksestä, ja esimerkiksi kaupunkikeskustat ovat edelleen merkittäviä kohtaamispaikkoja. Jos etätyö onkin lisääntynyt, vapaa-ajasta ei edelleenkään tingitä. Esimerkiksi laskettelukeskukset, golfkentät ja muut lomakohteet ovat kasvavaa diginäyttöjen markkina-aluetta. Näissä kohteissa etuna on myös tuoda kampanjointiin lisää toistoa ja vaikuttavuutta.
3. Vieläkö näyttöteknologiassa on kasvunvaraa – pärjääkö isoin vai innovatiivisin?
Kuinka paljon perustuotekanta voi vielä kehittyä, vai tarvitaanko kokonaan uuden sukupolven ratkaisuja? Kuvanlaatu kyllä parantuu sitä enemmän, mitä suurempi määrä näytön pikseleitä saadaan vaaka- ja pystyriveille mahtumaan. Isokin pinta voidaan rakentaa vaivattomasti asettamalla näyttöelementtejä peräkkäin.
Maailman pienin pikselikoko on tällä hetkellä kuitenkin 0,4 mm. Arviolta kolme suurinta toimittajaa kentällä kilpailee alle 1 millimetrin pikselikokojen sarjassa. Tulevaisuudessa tuskin kamppaillaan siitä, kuka valmistaa isoimman näytön, vaan kuka saa pienestä pikselikoosta hyötyen mahdollisimman laadukasta ja näyttävää kuvaa aikaan.
4. Uudet esitystavat ja asennukset
3D-ratkaisut ovat nyt tuloillaan. Kulmaan tai nurkkaan asennetut diginäyttöpinnat toistavat jo vaikuttavia kolmiulotteisia animaatioita, jotka ovat varsinaisia katseenvangitsijoita katutilassa. Kyse ei ole äärimmäisestä hi-techistä, vaan olemassaolevan näyttötekniikan asennustavasta ja siihen tehtävistä modifikaatioista. 3D-sisällöt tulevat varmasti yleistymään – samalla mainonnan sisältö monipuolistuu ja muuttuu immersiivisemmäksi.
5. Kiinnostavat sisällöt ja asiakkaan tarpeet
Lopuksi on hyvä muistaa, että paraskaan teknologia ei korvaa sitä, jos aineistoissa on puutteita. Kun laitteiden suorituskyky kasvaa, myös asiakkaan laadukkailla aineistoilla on entistä suurempi merkitys. Oletko miettinyt, miten sinun kampanjasi toimisi suurnäytöllä – vai tarvitsetko ehkä monipuolisiin tarpeisiin suunnitellun erikoistoteutuksen? Supervisualilla löydämme oikean teknisen ratkaisun ja mittakaavan. Katsotaan yhdessä miten sinun sisältösi toimisivat parhaiten nykytekniikan puitteissa.