Skip to content

Supervisual NBF:ssä: Tämän vuoden teemoina muutos ja tekoäly – ja tämä näkyi myös meidän messuosastossamme

Tänä vuonna tapahtuman teemana oli muutos otsikolla Be:Change. Tapahtuma tarjosi näkemyksiä ja konkreettisia neuvoja siitä, kuinka yritykset voivat muuttaa toimintaansa ja menestyä nopeasti muuttuvassa maailmassa, esimerkiksi tekoälyn ja innovaatioiden näkökulmasta.

Nämä teemat näkyivät myös Supervisualin ja Mediateon yhteisessä messuosastossa, jossa järjestimme kansainvälisestikin tunnetun AI-taiteilija Antti Karppisen kaksi päiväisen livenäyttelyn. Voit tutustua tähän upeaan näyttelyyn lisää Mediateon sivuilta.

Tämän artikkelin loppuun toimme myös Mediateon nostot kolmelta NBF-puhujulta – tärkeää asiaa luottamuksen merkityksestä osana menestystä, yritysten tekoälystrategiasta sekä tekoälyn takana toimivista arvoista.

Supervisualin messuosaston toteutus NBF:ssä – AI-taidetta, läpinäkyviä näyttöjä ja 3D-efektejä

Kuten kaikki puhujat, myös meidän bisneksemme jakaa saman ydinajatuksen: business as usual ei enää riitä. Sen takia halusimme luoda jotain uutta ja näyttävää messualueemme ratkaisuksi. Alueelle rakennettiin katseenkääntäjiksi Transparent-läpinäkyvä näyttö ja katosta ripustettiin Seamless corner LED -kuutio. Näillä ratkaisuilla halusimme herätellä ajatuksia nykytekniikan mahdollistamasta monipuolisesta ja näyttävästä tavasta tehdä Digital Signage -ratkaisuja. Osastollamme oli tämän lisäksi kaksipuoleinen pylon-ratkaisu, joita oli sijoiteltu myös Messukeskuksen molemmilla pääsisäänkäynneillä.

Mediateko_NBF-11 
Transparent-näytön käyttäminen liiketiloissa ja avoimissa ympäristöissä tuo oikein suunnitellun sisällön kanssa ilmavuutta ja herättää mielenkiintoa aivan uudella tavalla. Näyttö ei tee näköestettä vaan 84% läpinäkyvyytensä puolesta päästää valoa lävitse ja efekti on sälekaihdinmainen takaa katsottaessa. 

LED-kuutio itsessään on huomionherättäjä elementti suurissa tiloissa kuin ulkoilmassakin. Kun aineistolla halutaan herättää huomiota, suunnitellaan se jatkumaan kulman yli tai parhaimmillaan 3D-efekteillä. Kuutiolla saat varmasti huomioarvon joka suunnasta, eikä se jää huomaamatta keneltäkään. 

Mediateko_NBF-9

Pylon-näytöillä oli luotu molemmille tapahtuman pääsisäänkäynneille ”Tervetuloa kuja”, jolla saatiin toivotettua jokainen osallistuja tervetulleeksi ja kerrottua tapahtumasta informaatiota. Lisäksi messukokonaisuuteen kuului myös kaksipuoleinen pyloni 4K kuvalla tuoden tarkkuutta ja monipuolisuutta osastoomme.

Ratkaisut ja osastomme aiheutti toivottua ihmetystä ja uusia ajatuksia Digital Signagen käytöstä messuilijoiden ja asiakkaidemme keskuudessa. Tavoitteenamme onkin olla luova ja pystyvä kumppani innovatiivisissa sekä nykyteknologiaa parhaalla tavalla hyödyntävissä ratkaisuissa.


Kolme poimintaa NBF:n huippupuhujilta: Neuvot yritysjohtajalle muutokseen, luottamukseen ja tekoälyyn

Lencioni: luottamus ennen kaikkea

Patrick Lencioni on maailmankuulu liike-elämän konsultti ja kirjailija, joka on erikoistunut tiimityöhön ja organisaatiokulttuurin kehittämiseen. Hänen puheenvuoronsa korosti paitsi luottamuksen merkitystä yhteisön sisällä, mutta myös yksilöiden energian suuntaamista oikeanlaisiin tehtäviin. Lensioni esitteli mallinsa, joka auttaa ihmisiä tunnistamaan, millainen työ tuottaa heille iloa ja energiaa ja välttämään turhautumisen ja loppuunpalamisen. Tämä yhdistettynä hänen aikaisempaan malliinsa suorituskykyisistä tiimeistä on must-luettavaa nykypäivän johtajille ja tiimipelaajille. Luottamus luo menestystä - ja huipputiimit muodostuvat itsensä tuntevista työntekijöistä!

Galloway: maailma ennen ja jälkeen tekoälyä

Scott Galloway on markkinointiguru, New Yorkin yliopiston professori ja maailmankuulu kirjailija ja toisinajattelija. Galloway on uuden teknologian skeptikko, mutta tekoälyä hän pitää mullistavana asiana. Tekoäly on hänen mukaansa jo nyt lisännyt ihmisten ja yritysten tuottavuutta kaikkialla maailmassa ja tulee vaikuttamaan radikaalisti maailmantalouteen kahden seuraavan vuoden aikana. Siksi liiketoimintastrategioihin kannattaa ottaa mukaan viimeistään nyt tekoälystrategia. Muutos ei kuitenkaan ole hänen mukaansa ongelmaton. Suurin huolinaihe on yksinäisyys ja eristäytyminen muista ihmisistä. Jo nyt AI-tyttöystävät -ja poikaystävät vaikuttavat siihen, miten nuorten ihmisten elämä, perheet ja tulevaisuus lähtevät muotoutumaan.

Webb: luottamus ja tekoäly - mutta mistä lähtökohdista?

Amy Webb on tekoälytutkija ja futuristi, joka työskentelee myös New Yorkissa Stern School of Businessin apulaisprofessorina. Webbin mukaan luottamus liittyy vahvasti tekoälyn tulevaisuuteen – sillä tekoälyn kehittämisessä eivät suinkaan vaikuta pohjoismaiset arvot ja ajatukset, vaan tekoälyn kehitys on pääasiassa amerikkalaisten – erityisesti amerikkalaisten miesten – käsissä. Hänen mukaansa moni johtaja on tällä hetkellä haasteellisessa asemassa, sillä heidän pitäisi pystyä linjaamaan tekoälyä suhteessa omaan bisnekseensä – vaikka itse asiantuntijatkaan eivät osaa tulevaisuutta oikein ennustaa. Webbin ohje tämän muutoksen edessä on selvä: kaikkien päättäjien ja johtajien on aika hankkia edes perustason ymmärrys siitä mitä tekoäly ylipäätään on. 

 

antti-1

Antti Kinnunen
Antti toimii Supervisualilla operatiivisena johtajana vastaten asiakasprojekteista, verkoston ylläpidosta kuin maahantuonnistakin. Hän innostuu ja inspiroituu alan jatkuvasta kehityksestä ja palaa halusta kehittää ratkaisujamme yhdessä asiakkaidemme kanssa.