Globaalisti viime vuosi oli markkinassa haastava, vaikka pitkällä aikavälillä ala on kasvanut ja kehittynyt erittäinkin vauhdikkaasti. Koko markkinan liikevaihto laski jopa 21 prosentilla, mutta määrä kasvoi yhden prosentin. Tämä on johtanut siihen, että laitteiden keskihinnat laskivat voimakkaasti ja toisaalta globaalit kriisit sekä haastava taloudellinen tilanne pysäytti alan voimakkaan kasvun.
Tästä vuodesta ala ennustaa parempaa eli palataan taas kasvun tielle ennusteen ollessa globaalisti 3 -8 prosenttia kasvusuuntainen. Mutta millaisten trendien siivittämänä nousukehitys tulee tapahtumaan?
Alan päätrendit näkyivät vahvasti tapahtumassa niin seminaarisaleissa kuin alan toimijoiden osastoilla sekä esityksissä:
1. Tekoäly
Digitaalisten näyttöjen puolella AI nähdään erittäin isona mahdollisuutena kehittää toimintaa erityisesti mainonnan sisällön tuotannon, prosessien sekä mainonnan tehokkaamman kohdentamisen saroilla. Tekoälyn avulla nykyinen usein etukäteen ajastettu mainoslooppi muuttuu dynaamiseksi, kaksisuuntaiseksi viestintäkanavaksi, joka mahdollistaa jopa yksilökohtaisen kohdentamisen hyödyntäen kameratekniikkaa. Näin yritykset saavat lisätehoa viestintään paremmalla kohdentamisella, henkilökohtaisella sisällöllä, reaaliaikaisella viestinnän mittaamisella ja optimoimalla viestintää jatkuvasti.
ISE on Barcelonassa järjestettävä näyttötoimialan suurin vuosittainen tapahtuma.
2. Matalan energiakulutuksen näytöt
Paine energian kulutuksen minimoinnille on ollut viime vuosina suuri ja näyttövalmistajat ovat tähän saaneet hyvää kehitystä aikaseksi. Viimeisen 10 vuoden aikana LED-screenien virrankulutus on useissa tapauksissa puolittunut kehittyneen teknologian sekä esimerkiksi automaattisten valotehon säätimien kautta. Tämä trendi tulee jatkumaan ja uutena teknologiana useat toimijat kuten Samsung kertoi tuovansa markkinaan ePaper -näytön, joka yhdistää matalan energian kulutuksen, kompaktin koon ja mahdollisuuden päivittää sisältöä. Uskoisin, että tämä teknologia soveltuisi hyvin Retail-toimialan taktiseen päivittäiseen viestintätarpeeseen, esimerkiksi hinnoittelun ja yksinkertaisten palveluviestien jalkauttamiseen.
3. Laitteiden etäohjaus ja ylläpito
Edelleen iso osa näyttölaitteista eivät ole minkään etänä hallinnoitavan ohjausjärjestelmän piirissä tai vain sisältöä ohjataan etänä. Tämä tulee muuttumaan nopeasti, kun useita uusia etäohjattavia järjestelmiä on jatkossa saatavilla. Uusien ylläpitojärjestelmien myötä myös tietoturva paranee huomattavasti tulevaisuudessa.
4. Kestävä kehitys ja vastuullisuus
Tämä teema näkyi tapahtumassa vahvasti, mutta mielestäni keskittyi vahvasti ympäristövastuullisuuteen uusien laitteiden valmistuksen ja eri elinkaaren vaiheissa. Ostajille tämä ei enää riitä, vaan ympäristövastuullisuus on minimi sille, että toimija voi edes toimia. Muista vastuullisuuden osa-alueissa tulemme varmasti näkemään paljon kehitysaskeleita ja jopa toimia, joista rakennetaan kilpailuetua tällä erittäin kilpailulla markkinalla.
5. Sensorit kaikilla näytöillä
Jotta näytöistä saadaan aidosti liiketoimintaa kehittäviä ja niiden vaikutusta pystytään todentamaan, täytyy sensoreita olla jokaisella näytöllä. Kamerat ovat tässä keskiössä ja toki tällöin GDPR-asiat nousevat myös isoon rooliin. Sensorit mahdollistavat jatkossa näyttöjen tavoittaman kohderyhmän mittaamisen, dynaamisen sekä kohdennetun sisällön tuotannon ja tätä kautta mainostajille tehokkaamman viestimisen.
Kokonaisuudessaan täytyy vielä todeta, että tänä vuonna tapahtumassa ei niinkään näkynyt isoja uutuuksia itse näyttöjen saralla, vaan enemmän toimijat toivat esiin näyttöjen parempaa hyödyntämistä ja kehittyneitä ominaisuuksia sekä työkaluja. Jo keksitty teknologia oli keskiössä eteenpäin kehitettyinä toteutuksina.